W dniach 12.09 – 19.09.2017r. nasza szkoła uczestniczyła w pierwszej części wymiany polsko- niemieckiej. Gościliśmy grupę 23 uczniów wraz z ich opiekunami, panią Edytą Bertram i panem Jamesem Welkerem. Współpraca ze szkołą Gymnasium Calvarienberg w Ahrweiler trwa już od kilku lat.
Nasi zagraniczni koledzy przylecieli do nas w późne, wtorkowe popołudnie. Dzień ten przeznaczony był na ich serdeczne powitanie w Polsce oraz na odpoczynek po podróży. Po krótkim przywitaniu nastąpił poczęstunek, przygotowany wcześniej przez polskich uczniów, a po nim krótkie zajęcia zapoznawcze i zabawy integracyjne. Około godziny 20:00 wszyscy wróciliśmy wraz z naszymi partnerami do domów, aby odpocząć przed kolejnym dniem.
Cała środa przeznaczona była na zwiedzanie Krakowa. Najpierw w dwóch grupach językowych odwiedziliśmy Muzeum Fabryka Oscara Schindlera, gdzie została przybliżona nam historia Krakowa, znajdującego się pod okupacją niemiecką w latach 1939-45. Potem wszyscy udaliśmy się na spacer po pięknym mieście: na początku przewodnicy oprowadzili nas po Kazimierzu, opowiadając historię tego miejsca, następnie poszliśmy pod okno papieskie i na dziedziniec Collegium Maius. Zwiedziliśmy także katedrę na Wawelu, skąd podziwialiśmy panoramę Krakowa, wraz z najbardziej znanym dzwonem Zygmunta, oraz Kościół Mariacki.
Kolejny dzień – czwartek- spędziliśmy w Zakopanem. Wraz z przewodnikami wyszliśmy na Nosal, a później udaliśmy się na Kalatówki, by tam zwiedzić Kaplicę Sióstr Albertynek. Po południu spacerowaliśmy po Krupówkach, natomiast w drodze powrotnej zatrzymaliśmy się w Sanktuarium Matki Bożej Fatimskej, by tam się pomodlić. Przez cały dzień pogoda dopisywała, a świecące słońce dodawało nam energii do dalszego wędrowania.
Piątek rozpoczęliśmy w szkole. Tutaj przygotowaliśmy się do Mszy Św. ćwicząc czytanie modlitwy wiernych i śpiew. O 9:45 uczestniczyliśmy w Mszy św. Po niej udaliśmy się ponownie do szkoły, by tam zaprezentować uczniom niemieckim parę ważnych miejsc w Polsce. Popołudnie spędziliśmy w kopalni soli w Wieliczce. Zwiedzaliśmy także Sanktuarium Jana Pawła II i Miłosierdzia Bożego w Łagiewnikach.
Weekend został przeznaczony do dyspozycji rodzin. Większość z uczestników wymiany zabrała swoich niemieckich kolegów do galerii handlowych na zakupy, do kręgielni, na spokojny spacer po Krakowskim Rynku lub do Parku Energylandia w Zatorze.
Celem następnego dnia było bliższe poznanie historii Polaków oraz Żydów wywożonych do obozów koncentracyjnych. Wcześnie rano przejechaliśmy do Oświęcimia, gdzie znowu w dwóch grupach językowych zwiedzaliśmy tamtejsze Muzeum Auschwitz-Birkenau. Widoki dawnych baraków na wszystkich wywarły ogromne wrażenie, powodując, że przez cały ten czas byliśmy bardzo skupieni i oglądaliśmy wystawę z ogromnym szacunkiem. Po południu odbyły się warsztaty, na których szukaliśmy w udostępnionych nam materiałach informacji o byłych więźniach obozu, czytaliśmy relacje napisane przez osoby, które przeżyły tamtejsze katusze i bliżej poznaliśmy towarzyszące im wtedy uczucia oraz to, czego byli zmuszeni doświadczać.
Popołudnie spędziliśmy w Sanktuarium Matki Bożej Częstochowskiej na Jasnej Górze, uczestnicząc także we Mszy Św.
Ostatni dzień spędziliśmy w Skawinie. Najpierw podzieliliśmy się swoimi wrażeniami w szkole, pokazując przygotowane przez weekend prace, a następnie udaliśmy się na rynek do Skawiny.
Czas spędzony z zagranicznymi partnerami był dla nas wszystkich bardzo miły. Zdążyliśmy się bliżej poznać i zaprzyjaźnić. Pożegnanie było bardzo trudne – uściskom nie było końca, a po policzkach spływały łzy. Wymiana przyniosła dla nas wszystkich wiele korzyści, ponieważ mieliśmy okazję podszkolić znajomość języka angielskiego i niemieckiego, a także zawarliśmy przyjaźń, która być może przetrwa jeszcze wiele lat.